هورمون........................................Hormone


 ACTH

این تست  میزان هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک را در خون اندازه میگیرد.هورمونی است که سبب تحریک تولید کورتیزول می شود.

Aldostrone

آزمایش اندازه گیری آلدوسترون ، میزان آلدوسترون ( هورمونی که در آدرنال ساخته می شود ) را در خون اندازه گیری می کند. آلدوسترون میزان سدیم و پتاسیم را در خون تنظیم می کند. همچنین به تنظیم فشار خون و تعادل آب و الکترولیت در خون کمک می کند.

Androstenedione

 آندروستن‌ديون (AS) در قشر غده فوق كليوي ساخته و وارد چرخة توليد استروژن و آندروژن مي‌گردد

BhCG

متداولترين، آسانترين، ارزانترين و سريعترين روش تشخيص حاملگي

Estradiol

استراديول يك استروژن مي باشد. استروژن ها در زن هاي سالم موجب رشد و تكامل اندام جنسي ، حفظ عملكرد طبيعي ادراري ـ تناسلي ، و افزايش ثبات عروق خوني (و در نتيجه جلوگيري از سرخ شدن و برافروختگي )، مي شوند.

Free BhCG

تستی برای تشخیص حاملگی است

Free cortisol

در اکثر بیماران مبتلا به سندرم کوشینگ دفع ادرار ۲۴ ساعته کورتیزول افزایش یافته است. اندازه گیری غلظت سرمی کورتیکوتروپین و تصویربرداری ، معمولا برای تأیید تشخیص و تعیین اتیولوژی لازم است.

Free T3

آزمون FT3 به عنوان تست سطح دوم یا سوم عملکرد غده تیروئید می باشد و در تأیید بیشتر عارضه پرکاری تیروئید  همراه با تستهای T3، T4 و TSH بکار می رود.

Free T4

این آزمون برای تعیین عملکرد تیروئید بویژه در هنگامی که بیمار بطور همزمان دچار مشکلات بالینی مؤثر بر سطح پروتئین های خون گشته است، استفاده می شود. 

Free testosterone

تستوسترون که توسط سلول­های لیدیگ بیضه ترشح شده، می‏تواند به یک آندروژن قوی‏تر به نام دی‏هیدروتستوسترون (DHT) و یا یک هورمون استروژنیک به نام استرادیول (E2) تبدیل شود

(Anti Mullerian hormone (AMH

این تست بررسی وضعیت تخمدان، از جمله رشد فولیکول، ذخیره تخمدان و واکنش پذیری تخمدان به عنوان بخشی از ارزیابی ناباروری و پروتکل های درمان نازایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF

Calcitonin

ارزیابی افراد مشکوک به کارسینومای مدولای تیروئید (medullary thyroid carcinoma ) با این تست انجام می شود.

Cortisol

در بیماران مشکوک به پرکاری یا کم کاری غده فوق کلیوی بکار می رود همچنین تست ترجیحی غربالگری برای سندرم کوشینگ است.

DHEA SO4

از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش غربالگری در سه ماهة دوم بارداری تست کوآدراپل مارکر یا به اختصار تست‏ كُوآد ماركِر است كه شامل اندازه‏گيرى چند محصول باردارى در خون مادر و مقايسة مقادير به ‏دست آمده با مقادير نرمال جامعه مى‏باشد.

Macro Prolactin

این تست تعیین سطح بیولوژیک فعال پرولاکتین، در بیماران بدون علامت با سطح پرولاکتین بالا می باشد همچنین تعیین وجود یا عدم وجود ماکروپرولاکتین با استفاده از این تست صورت میگیرد

FSH

اندازه گیری سطح FSH, LH  در موارد ذیل کاربرد دارد:

 

بررسی سیکل دوره ماهیانه در زنان با قاعدگی های نامنظم.

ارزیابی بیماران مشکوک به اختلالات هیپوگونادیسم.

پیشگویی زمان تخمک گذاری

بررسی ناباروری (نازایی)

تشخیص اختلالات هیپوفیزی.

T4

این تست بررسي عملكرد تيروئيد در مبتلايان به اختلالات پروتئينمي موثر بر سطح T4 كل است

T3

تشخيص هيپرتيروئيدي ( پرکاری تیروئید) بویژه در بیماران با TSH پایین و T4 طبیعی است.

TSH

این تست به منظور تشخيص هيپوتيروئيدي اوليه و افتراق آن از نوع هيپوتيروئيدي ثانويه ( هيپوفيزي) و نوع سوم (هيپوتالاموسي) است

T3 Uptake

مقادیر T3 Uptake به همراه T4در تخمین  اندکس تیروکسین آزاد (FT4I) استفاده می‏شود. همچنین جهت اندازه گیری غیر مستقیم پروتئین اتصال به تیروکسین و تخمینی از تیروکسین آزاد بکار می رود.

Thyroglobulin

تیروگلوبولین پروتئین موجود در سلول های تیروئید است. تست آنتی بادی آنتی تیروگلوبولین (ATG) در ارزیابی مشکلات تیروئید استفاده می شود.

 

 

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به آزمايشگاه پاتوبيولوژي همت می باشد.
طراحی شده توسط شرکت پیوند طب و نرم افزار